Archiv článků

Navrácení majetku církvím

19.01.2014 14:05

 

 

Odpovědi na některé otázky k vydávání církevního majetku

20. 8. 2013, 15:17

Od té doby, co zákon o majetkovém vyrovnání vstoupil v platnost, se rozběhl administrativní proces spojený s vydáváním původního církevního majetku. V souvislosti s ním se v létě opět vynořilo několik otázek, které svědčí o častém neporozumění. Zde jsou některé odpovědi.

1. Je církev jen pro věřící?

Církev neslouží jen věřícím v oblasti náboženství, ale zřizuje sociální zařízení, školy, nemocnice, hospice, pomáhá prostřednictvím charit apod. všem občanům bez rozdílu vyznání.

Církev historicky šířila vzdělanost, zakládala už ve středověku špitály, dávala možnost chudým dětem studovat, v klášterech učila nová řemesla a nové způsoby zemědělského hospodaření, mnohdy nahrazovala a doplňovala činnost státu.

2. Je církev společenstvím prelátů?

Nikoliv. Církev je společenstvím lidí, kteří uvěřili v Boha a snaží se žít podle učení Ježíše Krista. Církev je rovněž otevřena všem občanům, kteří potřebují pomoc či kteří hledají duchovní hodnoty.

V době komunismu nebyli pronásledováni pouze kněží, ale všichni angažovaní věřící.

3. Jaké bylo financování církve před přijetím zákona?

Vlastní zdroje (dary, sbírky, výnosy z vlastní hospodářské činnosti) tvořily téměř polovinu (47%) peněz, se kterými církev hospodařila. Z veřejných rozpočtů se pak financovala více jak polovina provozu církve (příspěvek státu na činnost církví, spolufinancování škol, nemocnic a sociálně prospěšných zařízení – to vše jako u jiných soukromých subjektů).

4. Jaké bude financování církve podle nové úpravy?

Stát postupně přestane církve financovat a církve se tak stanou ekonomicky nezávislé. Výnosy z navráceného majetku nahradí státní příspěvek.

Během 17 let přestane stát platit platy duchovních, rok co rok se příspěvek bude o 5% snižovat, dál bude platit stát jen vyrovnávací příspěvek do roku 2043, poté už se musí církve o sebe starat samy.

5. Doplatí občané na nový model financování církví?

Nedoplatí, dlouhodobě naopak získají. Církev bude platit daně a odvody, zaměstnávat zaměstnance apod. a celkově využívat majetek hospodárněji, než stát.

Zaměstnanci církve nebudou placeni z daní, stát v dlouhodobém horizontu ušetří na výdajích, které by jinak stále stoupaly.

6. Co nová úprava přinese obcím?

Obce budou mít uvolněn blokovaný církevní majetek, stanou se jeho vlastníky. Obce a jejich občané tak získají majetek v hodnotě několika desítek miliard.

Na dosud blokovaných pozemcích mohou obce a města nově stavět domy, komunikace apod. Otázka vlastnictví tak bude vyřešena ve prospěch obcí.

7. Jsou ohroženi soukromníci a organizace, které vlastní církevní majetek?

Nejsou, majetek jim zůstává. Právě za něj bude stát církvím 30 let vyplácet finanční náhrady.

Vracení majetku, polí či lesů se týká jen majetku ve vlastnictví státu – tedy.obhospodařovaného především Státním pozemkovým úřadem a Lesy ČR, s.p.

8. Co bude sebefinancování znamenat pro církve samotné?

Budou nezávislé na státu. Musí přijmout odpovědnost a zásady dobrého hospodáře.

Investované prostředky se občanům vrátí prostřednictvím sociálních služeb, jako je školství, zdravotnictví, péče o seniory, ochrana památek a rozvoj kulturního dědictví. Církev bude moci více dbát na charitu.

9. Kdo bude vlastnit vrácený majetek? Bude to Vatikán?

Nebude ho vlastnit ani církev, ani Vatikán (tomu v ČR patří pouze budova nunciatury), ani biskupové, ale jednotlivé církevní subjekty, jako jsou biskupství, farnosti, kapituly, kláštery atp.

Církev se u nás skládá z více než 3 000 nezávislých jednotek, které se kvůli správě majetku mohou sdružit. Většinou majetek bude spravován na území jednotlivých obcí, těmi, kdo k němu mají konkrétní vztah. Výnosy budou sloužit k rozvoji území, na kterém se farnosti nachází.

10. Není vraceného majetku moc, když věřících je málo?

Částečně odškodněni nejsou jednotliví členové církve, ale církevní subjekty. Ty dostávají po právu zpět majetek, který jim dříve patřil. Navrácený majetek a finanční náhrada za nevrácený majetek musí dostačovat k financování činnosti církve a údržbě kulturního bohatství.

Náklady na opravu jednoho kostela či historické budovy se pohybují mezi 5 až 50 miliony korun v průměru. Takovýchto budov je u nás více než 12 tisíc.

11. Není finanční náhrada příliš veliká?

Hodnota majetku, který zůstane v rukách obcí, je mnohem vyšší než finanční náhrada, která z něj bude postupně vyplácena. Náhrada 44 Kč za metr čtvereční při dnešních cenách pozemků je spíše příliš malá. Navíc se značná část pozemků, které zůstávají obcím, nachází v intravilánu.

Na ocenění původního církevního majetku spolupracovalo ministerstvo kultury s ministerstvem financí a ministerstvem zemědělství. Metodika ocenění byla kontrolována renomovanou mezinárodní poradenskou firmou Ernst & Young.

12. Co se stane se zaměstnanci lesů, které se vrátí zpět církvi?

Ti, kdo budou mít zájem a u nichž nový zaměstnavatel neshledá vážné překážky, zůstanou zaměstnáni, jen zaměstnavatelem budou církevní podniky.

Církev má zájem o odborníky, stejně jako o zachování tradiční výroby a řemesel. Jejím cílem není pouze vytvářet zisk, ale dobrým hospodařením napomáhat rozvoji společnosti.

13. Zakáže církev vstup do lesa?

Nikoliv. Podle § 19 Lesního zákona (289/1995 Sb.) má každý právo vstupu do lesa bez ohledu na to, komu les patří, s výjimkou vojenských lesů, chráněných území, školek atp. S právem vstupu do lesa je zákonem přiznáno i právo sbírat v lese suchou na zemi ležící klest a lesní plody pro osobní potřebu.

14. Kam přijdou finanční náhrady

Budou vypláceny po dobu 30 let, postupně budou nahrazovat dosavadní státní příspěvek. Církvím se tak usnadní přechod k finanční nezávislosti.

Náhrady se zčásti budou investovat do obnovy vrácených lesů, polí a kulturních památek. Proto církev nemá a nikdy mít nebude na kontech miliardy.

15. Mohou církevní představitelé tento majetek rozkrást?

Kontrolní mechanismy mají jak větší celky – jednotlivé diecéze, tak přímí vlastníci, tj. farnosti apod. Farníci se budou na správě majetku farností podílet v rámci diecézních ekonomických rad a analytické skupiny České biskupské konference.

Důsledná veřejná kontrola zajistí transparentnost hospodaření. Církev neplánuje majetek rozprodávat. Upřednostňuje jeho dlouhodobou správu.

16. Co bude tedy s oněmi 134 miliardami?

Církev je začne dostávat po roce 2014 a to tak, že dostane navrácen majetek v hodnotě zhruba 75 miliard a 59 miliardy dostane postupně během 30 let jako náhradu za majetek, který se vracet nebude, protože zůstane obcím a soukromníkům.

Z tohoto majetku bude třeba každý rok mít výnos cca dvě miliardy, aby byly zajištěny platy duchovních, zaměstnanců a chod celého církevního aparátu. Počítáme, že to budou 2 % z celkového majetku církve. Musíme ale vytvářet i prostředky pro další investice do obnovy lesů, oprav nemovitostí a památek.

17. Opravdu se katolická církev stane jedním z nejbohatších vlastníků v zemi?

Nikoliv, z celkového objemu restitucí vyplacených lidem i organizacím od roku 1989 (tedy z 2,5 bilionu korun) tvoří církevní vyrovnání 134 miliard, což je 5%.

Také celková plocha lesů a polností, které církev nakonec bude vlastnit, jsou 4% z celkové výměry v naší vlasti. Církev tedy nevytvoří žádné impérium.

Článek byl převzat z www stránek České biskupské konference

—————

Vánoce 2013

24.12.2013 11:02

 

                                                                                                                         

Drazí přátelé,

ke svému životu potřebujeme svit slunce, jinak by na této planetě zemi nemohl existovat život. Kromě toho potřebujeme mít někoho blízkého, koho můžeme obdarovat a s kým můžeme trávit nějaký čas.

Dobrým Vánočním zvykem bývá dávat druhým dárky.

Je to krásné vyjádření vzájemného zájmu a radosti proto Vás vítám na setkání u jesliček, kde se zrodila nová naděje pro každého z nás.

Každé Vánoce jsou něčím vzácným, něčím zvláštním, i když se tento vánoční příběh stále opakuje. 

Na první neděli adventní se obyvatelé Štoků sešli k zahájení adventní doby příprav na vánoce, na den kdy si v každé domácnosti rozsvítí vánoční stromek, předají dárky, zazpívají koledy a tím si připomenou i tu událost, která se odehrála v městě Betlémě.

Je to již dva tisíce let, kdy se na pastvinách Betléma zjevil anděl Páně, aby zvěstoval pastýřům zvěst, která úplně změnila dějiny lidstva.

Anděl řekl: „ Hle zvěstuji vám velikou radost, pro všechny lidi. Dnes se vám narodil spasitel Kristus Pán v městě Davidově.

Toto bude pro vás znamením. Naleznete děťátko ovinuté v plénkách a položené do jeslí.“ Ihned se zjevilo veliké množství nebeských zástupů a takto chválili Boha: „Sláva Bohu na výsostech, a na zemi pokoj lidem, Bůh v nich má zalíbení.“Lukáš 2, 10 - 14

Vánoce jsou tím podivuhodným svátkem, který existuje, asi proto, že jsou překvapením, které Bůh připravil lidem.

Do tohoto tvrdého a hrubého světa náhle vstupuje laskavé a křehké Dítě Ježíš: Přichází osvobodit člověka zapleteného do sítě nenávisti, rozkolů,  roztržek, podvodů a lží.
Přichází otevřít nové obzory, dává vyrašit naději, že navzdory tolika těžkým obtížím nakonec vzejde nová naděje.

A přes všechno očekávání, je to Dítě, pro které "nebylo místo pod střechou".


Ano,"Nenašlo se pro ně místo..." (Lk 2,7) Pro Marii, Josefa a pro Dítě, které se mělo narodit.   Pro kolik lidí i dnes není místo ve velkém hostinci tohoto lidského společenství a často ani v malém hostinci našeho srdce!
Kolik lidí i dnes přichází klepat na dveře a nikdo neotvírá.

Zamysleme se nad tím, co vlastně lidstvo očekávalo od narozeného Ježíše?

Očekávali nového panovníka, krále, který zavede pořádek v zemi, obnoví právní jistoty a zemi vyvede z bídy.

Ježíš svým učením i příkladem ukázal, co je pro nás důležité.

Vracíme se každý rok k jesličkám a hledáme novou naději do dalších dnů.

Ježíš nás přichází osvobodit k normálnosti a do dnešní zmatené doby by nám řekl:

  • normální je být křesťanem a mít víru ve svého Tvůrce
  • normální je mít úctu k lidskému životu
  • normální je vážit si jeden druhého
  • normální je žít ve spořádaném manželství a vytvářet rodinu
  • normální je předávat mladé generaci to nejlepší, co jsme poznali
  • normální je dodržet to, co jsme slíbili
  • normální je zachovat manželskou věrnost
  • normální je usilovat o hodnoty dobra ve prospěch druhých
  • normální je mít úctu ke starým lidem
  •  

V tomto výčtu by se dalo pokračovat a každý z nás by mohl doplnit něco z vlastního života a vlastních zkušeností.

Ježíš přišel na svět, aby nás vedl a osvobodil, dovedl k radosti a pokoji.

To je normální stav, ve kterém každý z nás má žít a jednou i umírat.

Nenechme si vnutit to, co je nesprávné.

Přijměme tu skutečnost, že následovat život a odkaz Ježíše má hluboký význam pro každého z nás, naši rodinu, blízké i společnost ve které žijeme.

 

—————

Všechny články

—————


Vytvořte si webové stránky zdarma! Webnode